CONTRACT de Franchising

Model CONTRACT de Franchising

S.C. …………… avand sediul in …………… si inregistrata in Registrul comertului sub nr. ………… reprezentata prin ………….. denumita in cele ce urmeaza “Franchisor”
Si
S.C. …………… avand sediul in …………… si inregistrata in registrul comertului sub nr. ………. reprezentata prin …………. denumita in cele ce urmeaza “Franchisee”, unde:
Franchisorul desfasoara o activitate de si si-a stabilit o certa reputatie in ce priveste inalta calitate (fiabilitate, etc.) a Produsului(elor) care fac obiectul prezentului CONTRACT.
Franchiseeul doreste sa vanda Produsul sub numele si in concordanta cu practica de afaceri ale Franchisorului.
Franchisorul se obliga, in conditiile prezentului CONTRACT, sa ii permita si sa il asiste pe Franchisee in desfacerea Produsului prin intermediul unor magazine deschise de Franchisee in Teritoriu.

I. DEFINITII
In urmatorul CONTRACT, termenii/expresiile de mai jos vor avea semnificatiile urmatoare:
a) “pretul de livrare” – pretul la care Produsul este livrat in mod direct de Franchisor tertilor beneficiari, minus TVA, cheltuieli de transport si asigurare.
b) “sub numele” – cuprinde numele comercial al Franchisorului si/sau marcile de fabrica, comert si/sau serviciu, embleme, alte simboluri utilizate de acesta in indentificarea si promovarea produsului, excluzand pe cele care in mod expres nu au fost cesionate Franchiseeului.
c) “Teritoriul” – inseamna (se delimiteaza geografic aria in care Franchiseeul isi poate desfasura activitatea in conditiilor prezentului CONTRACT si care poate fi teritoriul Romaniei, un judet, un oras etc.).
d) “magazin” – inseamna toate magazinele deschise de Franchisee in Teritoriu in conditiile prezentului CONTRACT.

II. LICENTA SI DURATA
1. Franchisorul transmite Franchiseeului, pe Durata prezentului Contract, dreptul de a vinde Produsul sub numele Franchisorului si in conditiile acestui CONTRACT.
2. Acest CONTRACT va intra in vigoare la data semnarii lui de ambele parti si, exceptand art. XV, isi va produce efectele pana la data de ……….. (pentru usurinta operatiunilor contabile, este bine ca data de expirare a contractului sa fie ultima zi a anului fiscal).
3. Acest CONTRACT poate fi reinnoit pentru perioade consecutive de …… ani daca, in termen de 6 luni inainte de expirarea fiecarei perioade, partile decid prorogarea lui. In cazul in care, in interval de 6 luni, ambele parti nu isi manifesta expres intentia de a reinnoi CONTRACTUL, acesta se considera prorogat in mod tacit pe o perioada de ….. ani (de regula este mult mai scurta decat in cazul prorogarii exprese). CONTRACTUL poate fi prorogat tacit numai o singura data.
In cazul in care partile refuza prorogarea CONTRACTULUI, nici una dintre parti nu va putea fi obligata sa plateasca celeilalte compensatii ca urmare a pierderilor suferite de aceasta din urma si datorate incetarii efectelor Contractului.

III. DESCHIDEREA DE MAGAZINE
1. Franchiseeul va deschide primul magazin la ……………….. (se trec datele de localizare a acestuia), in maximum …….. zile de la data semnarii acestui CONTRACT, urmand ca ulterior sa se deschida un magazin in fiecare an pe durata prezentului CONTRACT, cu exceptia anului in care expira valabilitatea lui.
2. Franchiseeul va pune la dispozitia Franchisorului fotografii de calitate privind cladirea si vecinatatile sale, pe care Franchiseeul urmareste sa o achizitioneze in scopul deschiderii unui nou magazin, si nu o va achizitiona daca in termen de 30 de zile de la data transmiterii fotografiilor, Franchisorul va ridica obiectii in legatura cu cladirea sau amplasamentul ei.
3. In termen de 30 de zile de la data achizitionarii cladirii, Franchiseeul va transmite Franchisorului o copie dupa contractul de cumparare/locatiune (in cazul locatiunii de imobile, este bine sa se prevada ca numai acele contracte de inchiriere incheiate pe o durata mai mare de ….. ani si care au anumite clauze prevazute prin contractul de franchising vor fi acceptabile pentru Franchisor) insotita de un plan de organizare a spatiului achizitionat, in vederea desfasurarii activitatii de desfacere a Produsului.
In termen de 30 de zile de la primirea actelor mai sus mentionate, Franchisorul va pune la dispozitia Franchiseeului, in mod gratuit, un design corespunzator planului de organizare a spatiului de desfacere, care va include si specificatii referitoare la mobilier si materialele folosite la decorare.
4. La cererea Franchiseeului, Franchisorul:
– va recomanda pe Franchisee firmelor producatoare/distribuitoare ale mobilierului si materialelor decorative specificate de Franchisor, sau
– va furniza Franchiseeului mobilierul si materialele cerute de acesta in maximum …….. zile de la data transmiterii comenzii, la un pret de livrare egal cu cel la care Franchisorul a cumparat produsele respective, cheltuielile livrarii urmand sa cada in sarcina Franchiseeului.
5. Fiecare magazin deschis de Franchisee va avea o deschidere la strada de minimum …… m si o suprafata a parterului de minimum ……… m2.
6. Cu …… zile inainte de data deschiderii fiecaruia din primele magazine, Franchisorul – pe cheltuiala sa – va pune la dispozitia Franchiseeului salariati cu experienta in distributia Produselor care fac obiectul prezentului CONTRACT, in scopul pregatirii personalului si a magazinului in cauza pentru desfacerea Produselor.

IV. PREGATIREA PERSONALULUI
1. In maximum 90 de zile de la data semnarii acestui contract, Franchisorul va pregati, timp de trei saptamani, pe Directorul General (sau un administrator) al Franchiseeului in modul de organizare si functionare ale unui magazin exploatat in concordanta cu politica comerciala a Franchisorului. Programul de pregatire va avea loc la sediul Franchisorului (sau al unui magazin al Franchisorului).
2. Franchiseeul se obliga ca, periodic, sa permita Directorului General sa frecventeze asemenea cursuri de pregatire, la date si pentru durate stabilite de catre parti.
3. Franchisorul se obliga ca, in decursul fiecarui an, sa instruiasca un numar de maximum …….. salariati ai Franchiseeului in tehnici si metode de distribuire a Produselor, la sediul Franchisorului si pe o perioada nu mai lunga de …….. zile.
4. In cazurile prevazute de pct. 1 – 3 ale acestui articol, cheltuielile de salarizare, transport si cazare ale personalului instruit vor fi suportate de Franchisee.

V. MANUALE SI KNOW-HOW
1. Periodic, Franchisorul va pune gratuit la dispozitia Franchiseeului orice Know-how administrativ, tehnic si operational legat de distributia Produselor. In mod special, va pune la dispozitia Franchiseeului manuale de utilizare a produsului, privind service-ul Produsului privind modul de pregatire al personalului vanzator, privind strategia si tehnicile de marketing ale produselor. Titularul drepturilor de autor in cazul acestor manuale ramane Franchisorul.
2. Franchiseeul se obliga sa utilizeze know-how-ul si informatiile primite numai in scopul deschiderii de magazine si desfasurarii activitatii acestora.

VI. DREPTUL FRANCHISORULUI DE A RETRAGE ANUMITE PRODUSE
1. Franchisorul are dreptul sa inceteze furnizarea anumitor produse Franchiseeului, daca acest lucru se justifica prin conditiile economice, sanitare, de ordine morala ale Teritoriului.
2. Franchisorul are dreptul ca, in conditiile pct. 1, sa ceara Franchiseeului incetarea distribuirii Produselor aflate in stocul acestuia din urma, caz in care devin aplicabile prevederile art. XII.

VII. MARCI DE FABRICA, COMERT SERVICIU
1. Franchisorul se obliga sa transmita Franchiseeului folosinta exclusiva, in limitele Teritoriului, a marcilor utilizate in legatura cu Produsele care fac obiectul acestui CONTRACT (daca se transmite folosinta numelui comercial – in cazul in care el nu este protejat prin intermediul unei marci – exista riscul ca in Teritoriu sa existe deja, in cadrul aceleasi “industrii”, un comercial avand aceleasi nume comercial sau un nume similar. In aceste conditii, pentru a evita un eventual litigiu este bine ca partile sa se informeze atent la Registrul Comertului asupra denumirii firmelor care fac parte din “industria” lor).
2. Franchiseeul va utiliza marcile transmise numai in legatura cu Produsele convenite si numai in formele, stilurile, culorile si marimile autorizate in scris de Franchisor.
3. Franchisorul se obliga sa nu foloseasca nici o alta marca sau nume pentru Produsele respective, altele decat cele care au fost cesionate Franchiseeului. De asemenea, pe intreaga durata a prezentului CONTRACT, Franchisorul se obliga sa nu foloseasca pentru alte (decat cele convenite) produse nume sau marci capabile sa creeze confuzie cu cele cesionate Franchiseeului.
4. Franchiseeul se obliga ca la terminarea prezentului CONTRACT sa inceteze orice folosinta a marcilor cedate si sa restituie Franchisorului toate documentele primite in legatura cu marcile respective.
5. Pe durata prezentului CONTRACT ca si dupa incetarea lui, Franchiseeul se obliga sa nu includa in numele sa comercial un nume sau o marca din cele care fac obiectul acestui CONTRACT.
6. Orice atingere ori contestare din partea unor terte persoane, in limitele Teritoriului, la adresa marcilor cesionate va fi adusa imediat de Franchisee la cunostinta Franchisorului, specificandu-se toate aspectele relevante. Franchiseeul va lua orice masuri (administrative, legale, etc. de natura a preveni eventualele incalcari sau de a apara marcile cedate. Asemenea masuri pot fi luate si de Franchisor, in nume propriu ori in numele Franchiseeului. Costurile asociate unor asemenea masuri vor fi suportate in mod egal de cele doua parti.

VIII. ACTIVITATEA DE DISTRIBUTIE A PRODUSELOR
1. Magazinele vor fi utilizate numai pentru vanzarea Produselor furnizate de Franchisor ori de terte persoane agreate in scris de catre Franchisor.
2. Franchiseeul este obligat sa desfasoare o activitate in conformitate cu standardele si utilizand metodele si formele stabilite de Franchisor prin prezentul CONTRACT si prin instructiunile ulterioare comunicate Franchiseeului. Personalul Franchiseeului va purta, in cadrul magazinelor, uniformele furnizate de catre Franchisor, dupa consultarea prealabila a Franchiseeului si pe costul acestuia din urma.
3. Franchiseeul va folosi in interiorul magazinelor numai acele articole promotionale (ambalaje, embleme etc.) care sunt aprobate in scris de catre Franchisor. Franchisorul va furniza astfel de articole Franchiseeului, la cererea si pe costul acestuia din urma.
4. Franchiseeul va indica tertelor persoane, inclusiv consumatorii, ca desfasoara o activitate in calitate de Franchisee al Franchisorului.
5. Intreaga activitate a Franchiseeului va fi desfasurata in contul si pe riscul sau, fara a aduce nici o atingere numelui sau reputatiei Franchisorului. Activitatea Franchiseeului implica, intre altele, curtoazie si solicitudine in relatiile cu partenerii de afaceri si consumatorii, eficienta in rezolvarea plangerilor adresate de consumatori.
6. Persoane abilitate din partea Franchisorului au dreptul sa viziteze oricand in timpul orelor de lucru oricare dintre magazinele deschise in baza prezentului CONTRACT.
7. Franchiseeul va vinde la preturi care nu pot fi mai mici decat pretul lor de achizitie.
8. Franchiseeul va informa Franchisorul asupra schimbarilor vizand cadrul administrativ, legislativ si de afaceri din Teritoriu.

IX. COMENZILE ADRESATE FRANCHISORULUI
1. Nu mai tarziu de 60 de zile inainte de data deschiderii fiecarui magazin, Franchiseeul va comanda Franchisorului o cantitate de produse care sa asigure functionarea normala a magazinului la data deschiderii.
2. In a ……… saptamana (se trece acea saptamana inainte de expirarea perioadei, care permite Franchiseeului sa primeasca Produsele in termen util, astfel incat sa aiba tot timpul in stoc un numar suficient de Produse) a fiecarei perioade de 4 saptamani si ori de cate ori este nevoie, Franchiseeul va transmite prin fax Franchisorului comenzile de Produse in cantitatile necesare functionarii normale a fiecarui magazin in perioada urmatoare. Comenzile vor indica in mod clar numarul de catalog al fiecarui produs si cantitatea ceruta, in cifre si litere, in caz contrar nu vor fi luate in considerare.
3. Franchiseeul este obligat sa se conformeze procedurilor de redactare, transmitere a comenzilor, astfel cum au fost ele comunicate in scris de catre Franchisor, iar Franchisorul este obligat sa se conformeze procedurilor de livrare a produselor, astfel cum au fost ele notificate de catre Franchisee.

X. PRETUL
Pretul de achizitie pe care Franchiseeul il plateste pentru Produsele ce ii sunt furnizate este pretul de livrare minus un rabat de ……. %. Cheltuielile de transport si asigurare sunt in sarcina Franchiseeului.

Redevente

Franchiseeul va plati o suma de ……. lei, libera de orice sarcini fiscale, astfel:
– ……… lei la data semnarii CONTRACTULUI
– ……… lei la 3 luni de la data semnarii CONTRACTULUI.
– ……… lei la 6 luni de la data semnarii CONTRACTULUI.
Franchiseeul va plati Franchisorului lunar o revedenta de …….. %, libera de orice sarcini fiscale, din valoarea Produselor cumparate si receptionate in luna precedenta, cel mai tarziu ………. zi a lunii urmatoare celei luate in calcul.

XI. LIVRAREA PRODUSELOR
1. Produsele comandate de Franchisee vor fi livrate acestuia sau agentilor sai la ……………….. (se indica locul si modalitatea de livrare)
2. Pentru viciile aparente sau pierderea Produselor, Franchisorul nu raspunde decat daca:
– viciul/pierderea a fost observata de Franchisee sau agentii sai in momentul livrarii si a fost anuntata Franchisorului in termen de …. ore de la data livrarii.
– viciul/pierderea a fost observata de Franchisee sau agentii lui in momentul receptionarii bunurilor la sediul Franchiseeului si sunt indicii relevante ca ea a avut loc inainte de momentul livrarii. In acest caz, Franchisorul va fi anuntat in maximum …….. zile de la data receptiei.

XII. VICII ASCUNSE
1. Garantiile pentru remedierea viciilor ascunse ale Produselor livrate, termenele in care asemenea vicii pot fi reclamate Franchisorului sunt cele prevazute de Anexa nr. 2 la prezentul CONTRACT.
2. In cazul in care Franchisorul cere Franchiseeului retragerea anumitor Produse de pe piata, acesta din urma va fi indemnizat pentru toate pierderile suferite, mai putin pierderile de profit.
Daca Franchiseeul nu da curs cererii Franchisorului, acesta din urma nu va fi raspunzator pentru eventualele pagube suferite de Franchisee ca rezultat al distribuirii Produselor respective.

XIII. PLATA
Plata se va face ………. (se trece data, locul platii, modalitatea de plata, Daca moneda de plata. In cazul in care plata nu se face la data stabilita, va fi platita o penalizare ……… % pe zi de intarziere din suma datorata.

XIV. RESTRICTII DE CONCURENTA
1. Franchiseeul nu va promova distribuirea Produselor in afara Teritoriului, dar va putea sa onoreze comenzi pentru livrarea de Produse in afara Teritoriului emise de:
– consumatori,
– alti Franchisee ai Franchisorului.
2. Franchisorul nu va promova si nu va onora comenzile pentru distribuirea Produselor in Teritoriu si nici nu va permite altui Franchisee sau distribuitor al Franchisorului sa distribuie asemenea Produse in Teritoriu, cu exceptia cazului in care consumatori din Teritoriu adreseaza comenzi acestor franchisee/distribuitori.

XV. INCETAREA CONTRACTULUI
Se redacteaza o clauza cu un continut asemanator celei folosite in cazul contractului de distributie exclusiva.

XVI. FORTA MAJORA
Se foloseste clauza tip.

XVII. CONSECINTE ALE INCETARII EFECTELOR CONTRACTULUI
In cazul incetarii efectelor prezentului CONTRACT, Franchiseeul este obligat sa:
– restituie, pe cheltuiala sa, Franchisorului toate produsele aflate in stoc si care nu au fost integral platite;
– plateasca toate sumele datorate Franchisorului, chiar daca asemenea sume au o scadenta ulterioara datei incetarii CONTRACTULUI.

XVIII. DIVIZAREA CONTRACTULUI
Se foloseste clauza tip.

XIX. CESIUNEA CONTRACTULUI
Se foloseste clauza tip.

XX. NOTIFICARI
Se foloseste clauza tip.

XXI. PREVEDERI FINALE
Se foloseste clauza tip.

Incheiat astazi …………. in ………….. exemplare.

FRANCHISOR
……….
FRANCHISEE
……….

CONTRACT de Franchising